|
Márkahűség kialakulása
Tündi 2006.01.08. 14:26
Márkák már nagyon régóta léteznek, és rengeteg félével találkozunk. Például ruha, étel, ital. Ezek közül nem is olyan egyszerű kiválasztani – ha azt is hinnénk – miről is írjak. Hiszen rengeteg féleképpen lehet egy terméket elemezni. Egy kis gondolkodás után kiválasztottam a hozzám közel álló termékek egyikét.
A coca-cola terméket szeretném bemutatni. A colát John Stith Pemberton 1886-ban állította elő az Amerikai Egyesült Államokban, az akkor még névtelen üdítő-szirupot. Azóta már a világon mindenhol ismerik a Coca - Cola Company termékeit A világ öt legnépszerűbb üdítőjéből négyet cégük gyárt. (Coca-Cola, Cola light, Sprite, Fanta) Amikor új terméket dobnak piacra mint a Sprite vagy a Fanta az, termék exponziós mátrix szempontjából két fajta is lehet. Lehet új termék, régi vásárló – mivel hűséges a gyártóhoz, de lehet új termék, új vásárló, hiszen felkelti az érdeklődését az új termék. Termék életgörbe a Cherry Coke ital, mert eltűnt aztán újból lehetet vásárolni.
Magyarországon 1967-ben mutatták be a colát a BNV-n. Az érdeklődés olyan nagy és sikeres volt, hogy a rendőröknek kellett a standot a rohamtól megvédeni. Volt egy időszak, amikor más receptet alkalmaztak a megszokottól az előállításánál. Ez nem hódította meg az embereket, mert ragaszkodtak a régi ízhez, sok emléket ébresztett bennük. Persze nem csak a minőség vezet a hűséghez. A média is nagyban hozzájárul ehhez mind vizuálisan, (sajtó - látjuk) mind audiovizuálisan (tv- látjuk, halljuk). Az utóbbi a jellemzőbb, hiszen a termék reklámozása nagyban befolyásolja az embereket. Szerintem a Coca-Cola reklámok nagyon hatásosak, meggyőzőek, jó reklámok, mert mindenkinek szól, bárhol, bármikor. Télen-nyáron, esőben-napsütésben, koncerten-bulikon, szomorúaknak-boldogoknak és még sokáig sorolhatnám. Több fajta kiszerelésben is kapható, nem úgy, mint a másik nagy cola cég termékei. Ez a termék az optimális média-mix csoportjába sorolható, hiszen csak a célcsoportot fogja át. A Coca-Cola Company mindent megtesz azért, hogy az üdítőitalt választó emberek elégedettek legyenek. Tevékenységük lényege a vásárlók tökéletes kiszolgálása. Szerintem ezeket a célokat teljesítik is ezért olyan ismert és sikeres a termékük szinte az egész világon.
| |